Wycieczka do Berlina

Dnia 09.12.2019 grupa uczniów z klas:6b, 7a, 7b oraz 8b wraz z opiekunkami: panią Dominiką Miś- Ciesielską, Anną Kosicką oraz Anetą Weryszko oraz panem przewodnikiem udali się na wycieczkę do Berlina. Celem wyjazdu było zwiedzenie najważniejszych zabytków stolicy Niemiec oraz pobyt na Jarmarku Świątecznym.

Wycieczka rozpoczęła się bardzo wcześnie, bo już o godzinie 6 rano. Troszkę niewyspani, ale bardzo podekscytowani wyruszyliśmy w drogę. Po około trzech godzinach dotarliśmy do Berlina.

Zwiedzanie Berlina rozpoczęliśmy od East Side Gallery. Jest to tak zwany „pomnik dla wolności” stworzony przez artystów z całego świata na najdłuższym zachowanym fragmencie Muru Berlińskiego. Galeria składa się z około 106 obrazów. Następnie udaliśmy się na Alexanderplatz, gdzie widzieliśmy Czerwony Ratusz, Fontannę Neptuna oraz Fernsehturm czyli znaną na całym świecie Wieżę Telewizyjną z charakterystyczną kopułą. Fernsehturm ma aż 368m wysokości.

Kolejnymi punktami naszego spaceru po Berlinie były: Katedra Berlińska oraz Wyspa Muzeów nad rzeką Sprewą. Museumsinsel to jeden z najważniejszych kompleksów muzealnych świata, obejmuje: Muzeum im. Bodego, Muzeum Pergamońskie, Nowe Muzeum, Starą Galerię Narodową oraz Stare Muzeum. W 1999 r. Wyspa Muzeów, jako unikatowy zespół architektoniczny i kulturalny, została wpisana na Listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Z Wyspy Muzeów udaliśmy się na słynną ulicę Unter den Linden. Nazwa alei pochodzi od drzew lipy, które zaczęto sadzić tu od 1647 roku za rządów Fryderyka Wilhelma. Wzdłuż Unter den Linden znajdują się liczne budynki zbudowane w czasie istnienia Królestwa Pruskiego jak Uniwersytet Humboltów, Opera Państwowa, Arsenał i Muzeum Historyczne.

Spacerując po Berlinie widzieliśmy również Pomnik Ofiar Holocaustu. Pomnik składa się z 2711 betonowych bloków ustawionych w równoległych szeregach. Byliśmy także w bardzo znanej niemieckiego czekoladziarni Rausch na Charlottenstraße, widzieliśmy zieloną figurę Ampelmännchen. Ampelmännchen to symbol sygnalizacji świetlnych dla pieszych.

Punktami kulminacyjnymi naszej wędrówki po stolicy Niemiec były: slynna Brama Brandenburska oraz budynek Reichstagu. Brama Brandenburska jest najbardziej rozpoznawalną budowlą Berlina. Jest symbolem pokoju, wolności oraz zjednoczenia Niemiec .Reichstag natomiast jest siedzibą niemieckiego parlamentu.

Około godziny 16, gdy zrobiło się już ciemno udaliśmy się na słynny Weihnachstmarkt przy Kaiser-Willhelm-Gedächtnis-Kirche (Kościele Pamięci Cesarza Wilhelma). Atmosfera na tym jarmarku była naprawdę świąteczna. Pachniało świeżutkimi świątecznymi piernikami, światełka na choinkach radośnie migotały, a wszędzie słychać było kolędy. Na środku jarmarku znajdowała się ogromną żywa choinka z ośmioma tysiącami światełek, szopka oraz tradycyjna piramida z drewna. Urocze stragany z dekoracjami świątecznymi zachęcały do zakupów.

Około godziny 17 wyruszyliśmy w drogę powrotną. Wycieczka do Berlina z pewnością zapadnie w pamięć wielu z naszych uczniów. Była ona doskonałą okazją nie tylko do poznania bogatej historii Berlina, ale także do przełamania barier językowych.

Z niecierpliwością oczekujemy kolejnego wyjazdu.