“Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?”

Jak nie bać się tego co nowe?

W miniony piątek przeprowadziliśmy drugie zajęcia w ramach projektu “Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?”

Tym razem tematem naszych rozważań było: Jak nie bać się tego co nowe?

Na początku zajęć, zastanawialiśmy się, jak może czuć się rodzina, która adoptuje/kupuje psa. Myśleliśmy także, jak może się czuć piesek, który trafia do nowego domu.

Obejrzeliśmy krótki filmik, w którym pani pracująca w schronisku dla zwierząt opowiadała, jak dobrze przygotować się do adopcji psa. Po projekcji filmu opowiedzieliśmy nasze historie związane z adopcją psa, co wtedy czuliśmy.

Potem zagraliśmy w grę: Zmiany mają różne oblicza.

Uczniowie stanęli z tyłu klasy. Pani wychowawczyni odczytywała zdania, np. Niech zrobi krok każdy kto:

lubi podróże

lubi próbować nowych potraw
lubi chodzić do szkoły różnymi drogami
lubi dostawać nowe ubrania
lubi zmieniać coś w swoim pokoju itp
Każdy, kto się z tym zgadzał robił krok do przodu. Było przy tym wiele zabawy i pozytywnych emocji. Okazało się, że uczniowie klasy 4d wcale nie boją się zmian.
Następnie pracowaliśmy w grupach. Grupy otrzymały wydrukowane “koło emocji”. Każdy uczeń miał pomyśleć o jednej zmianie, która zdarzyła się w jego życiu, np. przejście do klasy 4, przeprowadzka, narodziny młodszego rodzeństwa, nauka nowych umiejętności (gry na gitarze, pianinie, lekcje pływania itp.) Uczniowie opisywali jakie emocje towarzyszyły im podczas tych zmian, dzielili się nawzajem swoim doświadczeniem. Potem kilku uczniów opowiedziało swoje historie na forum klasy.

Na końcu lekcji podsumowaliśmy nasze rozważania i doszliśmy do wniosku, że zmiany są trudne, ale czasem potrzebne i nieuniknione. Wcale nie musimy się ich bać. Aby było nam łatwiej odnaleźć się w nowej, nieznanej rzeczywistości możemy wykorzystać nasze zalety – “supermoce”, które każdy z nas posiada.