W roku szkolnym 2019/2020 nasza szkoła przystąpiła do II edycji projektu Cyfrowej Dziecięcej Encyklopedii Wielkopolski pod hasłem „Album rodzinny Wielkopolan. Historia rodzin wielkopolskich.” Cele projektu to: wyrównywanie szans uczniów poprzez naukę, upowszechnienie nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych, budowanie lokalnej tożsamości, stworzenie wspólnej publikacji cyfrowej na temat związany z historią rodzin wielkopolskich naszego regionu.
W realizacji projektu wzięło udział 12 uczniów klasy 6 B: Baraszkiewicz Weronika, Czub Dawid, Hohm Igor, Kasprzak Kacper, Kochańska Ewa, Kuźbicki Antoni, Łeske Mikołaj, Reich Lena, Rybarczyk Nikodem, Sawicka Aleksandra, Wlekły Piotr, Zawiślak Alicja.
Naszym zadaniem było w ciągu 7 miesięcy od listopada do końca maja stworzyć biogram najbardziej zasłużonego mieszkańca naszego miasta z okresu XIX wieku. Wybraliśmy Rudolfa Mosse. W ciągu tych kilku miesięcy realizowaliśmy różne zadania, m.in. tworzyliśmy mapy cyfrowe, infografiki, drzewo genealogiczne rodziny Mosse, nagraliśmy filmik “Śladami rodziny Mosse w Grodzisku Wlkp.” Kilka razy gościliśmy w Muzealnej Izbie Tradycji Ziemi Grodziskiej i przeprowadziliśmy ciekawy wywiad z Panem Dariuszem Matuszewskim, który jest nieocenioną skarbnicą wiedzy o naszym mieście. Bardzo dziękuję Panu Matuszewskiemu za serdeczność, ciekawe prelekcje i wzbogacenie naszej wiedzy o historii Grodziska Wlkp.
Cenną pomocą w szukaniu informacji z różnych źródeł okazały się lekcje biblioteczne przeprowadzone przez Panią Hannę Paubę z Grodziskiej Biblioteki Publicznej. Bardzo dziękuję Pani Paubie za życzliwe przyjęcie i udostępnienie potrzebnych materiałów do pracy. Zorganizowaliśmy także wycieczkę edukacyjną do Poznania, podczas której zwiedziliśmy m. in. Muzeum Bambrów Poznańskich i odszukaliśmy miejsce, w którym Rudolf Mosse uczył się drukarstwa – plac Wolności nr 8. Jesteśmy dumni, że Biblioteka Niemieckiego Instytutu Historycznego w Warszawie wypożyczyła nam na 2 tygodnie biografię rodziny Mosse – Elisabeth Kraus “Die Familie Mosse: Deutsch-jüdisches Bürgertum im 19. und 20. Jahrhundert”, Verlag C.H.Beck, Munchen 1999 rok, ponieważ z ich księgozbioru można korzystać wyłącznie na miejscu. To dla nas najcenniejsze źródło informacji o Marcusie i Rudolfie Mosse, bo autorka oparła się na wszystkich dostępnych wiarygodnych źródłach historycznych dotyczących tej rodziny. Są to m. in. Centralne Archiwum Historii Żydów w Jerozolimie, Archiwum Yad Vashem, w Jerozolimie, Instytut Leo Beacka w Nowym Jorku, Archiwum Federalne w Berlinie, Archiwum Narodowe w Berlinie, Archiwum Główne Brandenburgii w Poczdamie, Centralne Archiwum Państwowego Muzeum w Berlinie, Muzeum Biblioteki Państwowej w Berlinie, Archiwum Uniwersytetu w Heidelbergu. Oprócz tego stworzyliśmy dwa quizy sprawdzające znajomość naszego biogramu w postaci QR kodów i testu wyboru na platformie Quizizz. Poza tym wykonaliśmy memy dotyczące naszego bohatera projektu i pracy zdalnej.
Szczególne podziękowania kieruję do Pana Bartosza Ambrozika- wicedyrektora szkoły, który mimo wielu obowiązków służbowych służył nam zawsze i chętnie pomocą w sprawach informatycznych.Pana profesjonalne wsparcie okazało się nieocenione w naszych działaniach, za co serdecznie dziękuję.
Bardzo dziękuję moim kochanym uczniom z klasy 6 B za ogromne zaangażowanie w czasochłonne zadania projektowe, dzielenie się swoimi pomysłami i refleksjami. Cieszę się, że w trudnych chwilach mogłam na Was polegać 🙂
W imieniu całej grupy serdecznie zapraszam do zapoznania się z efektami naszej pracy.
https://drive.google.com/drive/folders/1xcKQyerc62bHo3CP63GH5frVog1Q7jS8
Marlena Adamczak – opiekun grupy projektowej